Zoeken
  • CD&V Genk

Mostra cambio Vespa in C-Mine

Op 10 maart organiseerde Mario Zambonini (voorzitter CD&V Boxbergheide), voor de vierde keer een retrobeurs voor Vespa’s in C-mine. “Er kwamen ongeveer zesduizend bezoekers, dat is meer dan vorig jaar”, zegt Mario. “De belangstelling wordt ieder jaar groter.”

Er kwamen standhouders uit Frankrijk, Engeland, Oostenrijk, Duitsland en Nederland naar de beurs. Er was zelfs iemand uit Calabrië (Italië). Veel Vespaclubs uit het hele land waren aanwezig en Mario kent bijna iedereen. Er werden heel wat gadgets en vintage onderdelen verhandeld. De bezoekers konden er pasta en typische Genkse stokjes eten. De beurs blijft gratis toegankelijk. Ook burgemeester Wim Dries en schepen Aniek Nagels toonden belangstelling.


Mario, vanwaar je belangstelling voor Vespa’s ?

In het begin was ik eigenkijk geïnteresseerd in motors en crossmotors. Ik vond een Vespa een raar ding. Je vond in die tijd nog veel goedkope, klassieke Vespa’s. Ik kende Jefke Vliegen (vriend van Rocco Granata) die had de enige Vespaclub. Ik mocht die overnemen en ik kreeg ook het hele archief. Er mocht maar één Vespaclub zijn in een straal van 30 km. Ik heb dan ook moeten toestemming geven aan de clubs van Winterslag, Maasmechelen, enz. Ik hou van alle klassieke motoren op twee wielen. Het zoeken naar oude klassiekers, het restaureren ervan en andere mensen laten meegenieten vind ik de max. Ik heb onlangs een klassieke Vespa gerestaureerd waarmee ik in mei in Italië een georganiseerde tocht van 1000 km ga meedoen: 24 uren op een Vespa.


Waarom organiseer je zo’n beurs ?

Hier in de buurt was nergens een scooterbeurs, wel in Antwerpen en daar wilde ik verandering in brengen. In 2015 begon ik het idee uit te werken. Ik had eerst gedacht aan het Thorpark, maar dat was toen niet mogelijk door de verbouwing. Dus met hulp van de stad ben ik dan op C-mine terechtgekomen. Op een beurs kan je mensen samenbrengen en de passie doorgeven.


Hoe begin je eraan ?

Ik ga al sinds 2009 naar beurzen in Italië, Frankrijk, Duitsland en zelfs in Londen. Dat kan ik ook, dacht ik bij mezelf. Belangrijk voor zo’n beurs is de ideale locatie, daar begint alles mee. Ik heb dan op andere beurzen veel contacten gelegd. Ik ben lid van de Vespaclub van België waarbij alle clubs aangesloten zijn. Meer dan 60% van die clubs zijn aanwezig op onze beurs. Ik maak afspraken met hotels en restaurants in de buurt. De deelnemende standhouders komen immers zaterdag opbouwen voor de beurs van zondag.


Je hebt ooit met de Vespa naar China willen rijden....

Dat was weer een idee. Die voorbereiding duurde twee jaar en heeft me toch veel geld gekost. Ik moest de route uitstippelen en bestuderen, voor visa zorgen en honderd dagen verlof aan mijn baas te vragen. Ik ben in Azerbeidzjan lang opgehouden en in Oezbekistan heeft de motor van de Vespa het begeven. Ik ben dus toch niet in China geraakt.


Je organiseert ook de Distinguished Gentlemans’ Ride.. Wat is dat ?

In 2012 is dit idee in Australië ontstaan. Men wilde het imago van de motards verbeteren. De DGR is een tocht waarbij motor en Vesparijders zich mooi aankleden, een donatie storten voor het goede doel en een tocht ondernemen.. Dit gegeven is dan naar Amerika en Europa overgewaaid. Ik heb die tourrit hier in Genk georganiseerd in september 2018.

Na dit gesprek had Mario nog een vergadering met enkele vrijwillige medewerkers. Ze gingen brainstormen op een nieuw idee.: het maandelijks samenbrengen van motards. Ze zijn nu op zoek naar een goede locatie.



47 keer bekeken
  • Facebook CD&V Genk
  • CD&V Genk Twitter
  • CD&V Genk Instagram

© 2020 - CD&V Genk - Alle rechten voorbehouden - Op bepaalde beelden kunnen auteursrechten van kracht zijn. Fotografie: Stad Genk.